Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Segíteni büszkeség

A Facebookos szavazáson a legjobbak közé került pályázatok közül a zsűri választja ki a legjobb ötöt. Gerencsér Balázs, a NIOK igazgatója beszélt arról, hogy milyen neki az álompályázat és hogy miért is jó segíteni.

Az álompályázatom kreatív és újszerű. Egy olyan projekt, ami nagyobb közösséget érint és mozgat meg, tehát nemcsak 3-4 embernek a monomániája. Kreatív példának a Veszíts el egy könyvet megmozdulást vehetjük (a Facebook-oldalt itt találod). Nem került sokba, mégis érdekes és értelmes kezdeményezés, de természetesen sokféle terv megfelel elképzeléseinknek.

Az Együtthatóban a nyertes pályázat pénzt is kap, a többi élvonalban végzett szervezet projektje pedig kommunikációs lehetőséghez jut. Sokszor ugyanis nem is pénz kérdése egy kezdeményezés megvalósulása, hanem az, hogy az emberek nem tudják, hogy létezik.

Miközben – főleg kisebb településeken – sokszor előfordul, hogy az emberek összefognak egy közös ügyért,  ugyanakkor Magyarországon még mindig sokakban él az a szemlélet, hogy a problémákat oldja meg az állam. Ha egy gonddal szembesülünk sokszor  dühöngünk, vagy elégedetlen leszünk, de ritkán lesz  az az első gondolatunk, hogy nekünk és a közösségünknek  is kellene tenni valamit azért, hogy jobb legyen a helyzet.

Amiért jó lehet egy cégnek az, ha egy civil ügy mellé áll egyebek mellett az, hogy meg tudja mutatni az értékeit. Egy klasszikus vállalati önkéntes program mára szinte ugyanolyan divatos, mint a kollégákat megmozgató összetartások. Ugyanakkor a dolgozóknak is fontos, hogy tudjanak azonosulni a céggel, a vállalati célokkal, ezáltal motiváltabbá válhatnak.  Az  adományozás,  az önkéntesség  és a  vállalati CSR több része pedig  ezeket is elősegítheti. segítheti elő.

Az adományozás, az önkéntesség jó lehetőség társadalmi kapcsolatok építésére is. Például, ha egy helyi gyár a városi kezdeményezéseket támogatja, közelebb kerülhet a fogyasztókhoz és a helyi vezetéshez is. Nem mellesleg a marketingkommunikáció területén is szerencsére évről-évre fontosabbá válik ez a terület.

Magánemberként pedig új társaságot, új célokat is  találhatunk sokszor , ha csatlakozunk egy civil kezdeményezéshez. Sok ember munkája  a mai túl technicizált, bürokratikus  világunkban nagyon összetett,  a sikerei nehezen követhetőek, néha  nincs is kézzel fogható eredménye a tevékenységének, de ha például felújítunk egy játszóteret, segítünk rászorúló embertársainkon az büszkeséggel tölthet el minket. Jó érzés olyan ügyet támogatni, olyan dologban részt venni, ami láthatóan fontos, eredményes.

Én nemrég egy szociális otthonban festettem és ástam, ahol egy önkormányzati tulajdonban lévő épületben,  nagyon szerény állapotok között laktak az idősek, sokszor már demens emberek, mi pedig most jobb körülményeket teremtettünk számukra nagyon rövid idő alatt. Ez büszkeség.

A civil szervezetek vagyona 1945 előtt a mai értéken számolva több tíz milliárd Ftra rúghatott - gondoljunk csak pl.  a cserkészek táboraira, épületeire - kárpótlás pedig ezen területen azóta sem volt. Így tulajdonképpen szinte a nulláról kellett elindulni megint – ingatlan és forrás nélkül 1989-ben.A kilencvenes években sorra alakultak a civil szervezetek az élet megannyi területének problémáit felkarolva, civil elképzeléseinknek, hobbijaiknak teret adva. Becsült számuk meghaladja az 50 000-et  is, de csak töredékek tud valóban folyamatos aktivitással működni, szolgáltatni. A civil szervezetek és kezdeményezések  sokszor  szűk forrással rendelkeznek itthon és emiatt kiszolgáltatottabbak, mint Európában tőlünk Nyugatra. r. Nálunk például az alapítványoknak  legtöbbször nincs alapja,  az egyesületeknek pedig elégséges bevétele a tagdíjból, pedig ezek a források  biztosíthatnák  számukra az igazi függetlenséget. . Most a cél az adományozás fejlesztése, a működés fenntartása és az újabb módszerek bemutatása, elfogadtatása  ebben a forráshiányos állapotban. 
0 Tovább

A segítségnyújtás egyszerű gesztus - interjú Till Attilával

Till Attilát egy forgatás közben értük utol. A szőlőtőkék között beszélt arról, miért egyszerű segíteni és arról is, mire lehet használni az ismertséget.

Amikor az OTP Bank és a TV2 megkeresett azzal, hogy zsűrizzek az Együttható pályázatának, nem sokat gondolkodtam. A pályázat lehetőség az alapítványok és a civil szervezetek számára, hogy egyrészt anyagi támogatást, másrészt egy csatornát kapjanak, aminek segítségével nagyobb tömegeket érhetnek el. A pályázatok és a segítők nélkül nem tudnának működni ezek a szervezetek, a szervezetek nélkül pedig a rászoruló emberek lennének még a jelenleginél is sokkal rosszabb helyzetben.

Az álompályázatom zsűritagként? Ez nehéz kérdés, szívem szerint a gyerekek felé húzok – érintve is vagyok, mert egy autista gyermekekkel foglalkozó alapítvány vezetője vagyok, amely természetesen nem indul a pályázaton, mivel az összeférhetetlen lenne.

Azt gondolom, hogy már az élet indulásánál meg kell kapniuk minden segítséget a rászorulóknak. Már csak azért is, mert egy, a saját környezethez képest valamivel gazdagabb világba lépés, mindenképpen kamatozik a későbbi élet során.

Ugyanakkor minőségi különbséget tenni a rászorulók között nagyon nehéz. Szerintem mi azokat a pályázókat fogjuk előnyben részesíteni, akik nemcsak a tevékenységük kapcsán, hanem a múltuk, a nagyságuk miatt is valami értékes dolgot csinálnak.

A segítségnyújtás egyszerű gesztus. Teljesen természetes dolog, majdhogynem azt is mondhatom, hogy az emberi léleknek szüksége van arra, hogy segíthessen. Az én esetemben ez még kézenfekvőbb: az ismertség tulajdonképpen hatalom, így nekünk kutya kötelességünk ezt az ismertséget jó dolgokra is felhasználni. Nem is igazán megterhelő, sőt, kifejezetten jó érzés, amikor adsz valamit.

0 Tovább

Van remény - az OTP marketing igazgatója az önkéntességről

Naponta érkeznek az OTP Bank címére olyan levelek, amikben különböző kezdeményezésekhez kérnek segítséget. Nagy Zoltán Péter, az Bank marketing igazgatója elmondja a levelek sorsát és azt is, hogy zsűritagként milyen pályázatot látna szívesen.  

Az OTP Banknak – négyszáz fiókjával - kiterjedt kapcsolata van civil és általában társadalmi szervezetekkel. A Nonprofit Információs és Oktató Központtal, közismert nevén NIOK-kal is sok évre nyúlik vissza az együttműködés. Az adhat.hu elnevezésű közös projekt, ami összehozott adományozót és adományozottat is erről tanúskodik. A NIOK egy ernyőszervezet, amely megpróbálja a civil szféra igényeit, érdekeit képviselni. Leginkább abban van nagy szerepe, hogy olyan kondícióba próbálja hozni a szervezeteket és a projektjeiket, hogy azok működőképesek legyenek.  Az Együttható pályázatnak  is ez az elsődleges célja.

Meglehetősen változó a minősége a civil szervezetek által indított elképzeléseknek, projekteknek. Nap, mint nap rengeteg levelet kapunk kezdeményezésekről, támogatásokról. Számos olyan levél is érkezik, amelyben magánszemélyek leírják ötleteiket és pénzt kérnek ezek megvalósításához. Ezeket többnyire én kapom, illetve a Marketing Igazgatóság. Természetesen minden ilyen levélre válaszolunk, támogatni azonban értelemszerűen nem tudunk mindent.

A civil szférában is érezhető a pénzszűke, a válság. Nagy számban találkozunk bedőlt falú iskolákkal, beázó, működésképtelen egészségügyi intézményekkel, ahol a festésre, vagy a mosdó üzemeltetésére sincs elég pénz és gyakran fordulnak támogatás kérésével a nagy cégekhez. A NIOK tulajdonképpen egyfajta szűrőként is működik azzal, hogy olyan kezdeményezéseket enged át, amelyek valóban érdemesek arra, hogy támogassuk azokat.

Az Együttható tulajdonképpen egy pilot projekt, amelyben megnézzük, hogyan működik a rendszer, mennyire nyitottak egy ilyen kezdeményezésre a civilek és a társadalom. Az, hogy lesz-e ennek folytatása a projekt lezárását követően az eredmények és a tapasztalatok alapján dől el, de ha működőképes, akkor természetesen az a cél, hogy folytatódjon.

Segít, szórakoztat és törődik

Egy mellékszál is szerepet játszott a pályázat megszületésében. Nyáron indítottuk el az OTP Bank Facebook-oldalát és ezzel három fogalom köré szerveztük a közösségi tevékenységünket: segítünk, szórakoztatunk és törődünk. A segítünk annyit tesz, hogy egyfajta ügyfélszolgálatot, panaszkezelést, ha úgy tetszik kisebb-nagyobb kérdések megválaszolását vállaljuk. A szórakoztatunk vonal inkább a könnyedebb tartalmakat foglalja magában, ide tartozik például az OTP Bank korábbi pénzügyi edukációs szempontból is izgalmas, sokak által ismert reklámjainak felelevenítése. Emellett szintén ezen a platformon szerveztünk humorpályázatot stand-up előadóknak, támogattuk a veszprémi utcazene fesztivált a Facebookos közönség bevonásával. Ebben az esetben ők dönthettek arról, kik legyenek azok, akik a fesztiválon szerephez juthatnak.

A harmadik fogalom pedig a törődés, ami az OTP Bank társadalmi szerepvállalását foglalja magában, és gyakorlatilag ez adta az apropóját, hogy elindítsuk az Együttható pályázatot. Egy nagy cég esetében eleve nehéz kérdés, miként tudja kiválasztani a támogatandó programok, elképzelések közül a leginkább megfelelőt. Ebben nyújt nekünk segítséget a NIOK. A civil szervezeteknek hirdetett Együttható pályázatra beérkezett pályaművekből ugyanis a NIOK választja ki azt a harmincat, amely kikerül a Facebook oldalunkra. A közösségi oldalunk közönsége itt szavazhat a projektekre. A legtöbb szavazatot kapott pályázatok közül pedig a zsűri választja ki, melyik nyerje el a bank támogatását.

Az Együttható elsődleges céljai közé tartozik az is, hogy a Facebookos közönségünket bevonjuk a döntésbe, egyben közelebb hozzuk az emberekhez a jó ügyek támogatásának fontosságát és az önkéntességet. Ilyen értelemben mi megtaláltuk a szerepünket, hiszen közel huszonötezres közösségünk van a Facebookon. Hisszük, hogy a kezdeményezéssel meg tudjuk mutatni, hogy ha összehozzuk a szereplőket – a civil szervezeteket, a NIOK-ot, és az embereket –, akkor ebből egy működőképes, sokak számára értéket teremtő ügy születik.

Bank és fogászat?

Zsűritagként számomra az álompályázat talán az lenne, amely a kreativitása mellett képes megtalálni az elképzelésben az OTP Bankot is. Tehát nem kizárólag a bank pénztárcája kell, hanem tud adni egy olyan szerepet a banknak, ami számunkra releváns. Egy civil szervezetnek azt a szerepet is meg kell találnia, amiben képes megmutatni azt a szereplőt – ezek volnánk mi -, aki segít neki az elképzelése megvalósításában. A bank beruházása így megtérül, mert egy jó társadalmi célt szolgál, és a vállalat is képes bemutatni magát egy másik a szerepben.

Nagy Zoltán Péter

Mondok egy példát: másfél évtizedes kapcsolatunk van a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal, ami egy OTP Bank fogászati buszt működtet. Ez önmagában meglehetősen távol áll a banki szolgáltatásoktól. A busz ugyanakkor a bank bizonyos rendezvényeire is ellátogat, ahol a gyerekek, fiatalok, fogászati szűrésen vehetnek részt.

Jó kezdeményezés az adhat.hu program is, ahol az OTP Bank adott esetben egy pénzügyi elszámoló tud lenni. Vagy van például a Nemzeti Segélyvonal, aminek, egyebek mellett, pénzügyi elszámolója vagyunk.

Nem mindig fizikai meló

A pályázat valószínűleg akkor is útjára indult volna, ha nem idén lenne az Európai Önkéntesség Éve. Természetesen ez minden szereplőnek fontos, de azért ez inkább egy befelé irányuló törekvésünk, hogy az önkéntesség évét kihasználjuk. Az OTP Bankon belül is van önkéntes programunk, amelyben vállaltuk, hogy idén ötven önkéntes programban veszünk részt.

Az Együttható pályázat sokkal inkább kifelé irányul. Itt az a fontos, hogy minél többen megismerhessék társadalmi felelősségvállalási tevékenységünket, egyben felhívjuk a figyelmet ennek fontosságára. Az természetesen nem egyszerű feladat, miként mondjuk el az embereknek az önkéntes munka fontosságát, illetve azt, hogy itt nem mindig nehéz fizikai melóról van szó.

Az önkéntes munka Magyarországon nem annyira elterjedt még, mint mondjuk Hollandiában, vagy Amerikában. Azt gondolom, ma Magyarországon az egyik elsődleges feladat az önkéntesség kultúrájának kialakítása. Ezzel a kezdeményezéssel hiszem, hogy lehetőségünk van a szemléletformálásra. Lehetőségünk van arra, hogy minél többeket rávegyünk, hogy önkéntes munkát vállaljanak. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy ahhoz, hogy sikerrel járjunk sok jó projektet kell megvalósítani.

Nem kétséges, hogy a magyarok fogékonyak erre, remény tehát van. A kollégáimon is látom, hogy szívesen vesznek részt jó ügyek támogatásában önkéntesként, és magam is sokszor voltam például véradáson, valamint két játszótér építésében is részt vettem Fóton és Szilvásváradon.

0 Tovább

Miért pont az önkéntesek?

A pályázat alapgondolata az önkéntességre, minél nagyobb tömegek megmozdítására épül. Nem véletlenül, ugyanis 2011 az önkéntesség éve az Európai Unióban. Az Unió 1983 óta rendezi meg a különféle témákra koncentráló „Európai Éveket”: minden évre megjelöl egy tevékenységi területet, amelynek célja, hogy minél szélesebb kört vonjon be, illetve felhívja a figyelmet egy kiemelt jelentőségű kérdésre. 

A 2011-es dátum szimbolikus jelentőséggel bír, hiszen 2001 az önkéntesség nemzetközi éve volt, az európai intézmények pedig most újra szeretnék felhívni a figyelmet erre az Európa szerte milliókat megmozgató tevékenységre.

Az önkéntesség egyébként az EU egyik alapelve. „Hozzájárul a demokrácia fejlődéséhez, mindemellett az önkéntes tevékenységek fejlesztik a szociális készségeket és kompetenciákat, segítik a társadalmi szolidaritást, valamint sokoldalú tapasztalatot nyújtanak.”

Definíciója pedig: „Az önkéntes tevékenységek - kifejezés a bármilyen formában végzett, formális, nem formális vagy informális önkéntes tevékenységekre vonatkozik, amelyeket a személy szabad akaratából, egyéni választása és motivációja alapján, a pénzügyi haszonszerzés szándéka nélkül végez… Az önkéntes tevékenységek nem helyettesítik a hivatásszerű, fizetett munkalehetőségeket, de hozzáadott értéket nyújtanak a társadalom számára.”

Bővebben az önkéntesség európai évéről itt olvashatsz.

0 Tovább

Ötletelés indul

Mindennapi problémák megoldására keres ötleteket pályázatával az OTP és a NIOK. Olyan projekt-terveket várnak közhasznú szervezetektől, amelyek egy-egy közösséget segítenek.

A döntős szervezetekről kisfilm is készül, a nyertes ötletének megvalósulását pedig 3-5 millió forinttal segít megvalósítani az OTP Bank.

A pályázatra olyan projekteket várnak, amelyeknek fenntartható és hosszú távú hatása lehet egy közösségre, de fontos az önkénteskedés is: minél több önkéntes vehet részt a megvalósításban, annál jobb.

A beérkezett pályázatok közül a NIOK választja ki azokat, amelyek részt vehetnek a szavazáson. A továbbjutott projektek közül a Facebookon szavazhatsz majd azokra a pályázatokra, amik szerinted érdemesek arra, hogy a zsűri elé kerüljenek. A zsűri döntése alapján pedig a Facebook szavazáson legnépszerűbb 5 pályázat egyike lesz a 3-5 millió forintos fődíj nyertese.

A négytagú zsűri összetétele még titkos, de nemsokára interjút is olvashatsz velük a blogon.

A kiválasztott pályázatok megvalósítását figyelemmel kísérjük, az eredményekről és a tapasztalatokról pedig folyamatosan beszámolunk majd.

Ha kíváncsi vagy a részvételi szabályzatra, itt nézheted meg. 

A pályázat Facebook-oldalát pedig itt látogathatod meg.

0 Tovább
5678910
»

Együttható

blogavatar

Ötleteket keresünk. Olyanokat, amelyek egy közösséget segítenek. Segíts a zsűrinek eldönteni, hogy melyik legyen a nyertes ötlet!

Utolsó kommentek